CATERING


Compass Group

 

De toekomst in food & facility:
'Duurzaam, plantaardig en instagrammable food'

 

Compass Group is de grootste food- en serviceorganisatie ter wereld. Verspreid over 45 landen werken meer dan 500.000 mensen voor het concern. Van traditionele multi-service cateraar maakt Compass vol overtuiging de omslag naar hip, innovatief en duurzaam. De ambities reiken dan ook verder dan minder dierlijk en meer plantaardig eten en drinken.

Lees verder 

Lonneke Geurtz

“Duurzaamheid is geen trend meer, maar de standaard”, zegt Lonneke Geurtz, Manager Concept & Innovatie van Compass Group in Nederland. “Door de groeiende wereldbevolking stijgt de vraag naar voedsel en energie de komende jaren met 50%. We moeten af van niet-duurzame consumptie en niet-duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen en met elkaar werken naar een klimaatpositieve impact.”

‘80% van ons aanbod is vegetarisch en wordt op een lekkere, leuke en creatieve manier gepresenteerd' 

Eiwittransitie en fair pricing

Compass Group wil voorop lopen in de eiwittransitie: meer plantaardig en minder dierlijk is de basis voor ieder concept, innovatie of samenwerking. “ 80% van ons aanbod is vegetarisch en wordt op een lekkere, leuke en creatieve manier gepresenteerd. ” Daartoe werkt het bedrijf onder andere samen met producenten die regeneratieve landbouw bedrijven. “Partijen die CO2-neutraal verbouwen binnen een straal van 15 km, waarin seizoensgebonden producten zorgen dat wij onze aardbodem niet onnodig uitputten.”

 

Een ontwikkeling die hieraan parallel loopt, is het toekennen van CO2-uitstoot en eerlijke prijzen aan producten. “Carbon labeling en fair pricing maken duidelijk wat de werkelijke kosten van eten en drinken zijn, inclusief de impact op de omgeving. Het gaat bij consumenten voor inzicht en bewustwording zorgen. Want hoe steekt onze voedselketen op dit moment nu echt in elkaar? Wij hopen dat conusmenten door het bieden van transparantie hun keuzes hierop gaan aanpassen.”

Global trends 

Naast schaarste ziet Geurtz twee andere trends in de cateringwereld: empowerment en hyperconnectiviteit. Aan de eerste trend gaat Compass zelf actief bijdragen. “Mensen hebben zich in coronatijd meer verdiept in eten. Ze informeren zich beter dan voorheen en willen op basis van data en feiten eigen keuzes kunnen maken. We hebben de taak om onze doelgroepen met marketing, loyaliteitsapps en productinformatie goed te informeren, zodat er geen ruis ontstaat of verkeerde informatie wordt gedeeld.”

‘Wij moeten inspelen op het nomadenbestaan’

Hybride werken 

Hybride werken is het nieuwe normaal geworden: mensen zijn thuis, onderweg en op kantoor. “Net als de horeca moeten cateraars inspelen op het voeden van dit nomadenbestaan”, stelt Geurtz. “Goede koffiebars vervangen bedrijfsrestaurants. De traditionele lunch beantwoordt niet meer aan de behoefte. Niet alleen wij maar ook onze opdrachtgevers dienen deze nieuwe patronen en gebruiken te omarmen. Hierin staat de wens van de eindgebruiker meer centraal dan ooit.”

 

Het gebruik van het kantoorpand en de vierkante meters daarbinnen verandert onder invloed van hybride werken. “Omdat mensen vanaf verschillende locaties verbinding maken met de organisatie, worden eet- en drinkmomenten minder tijdgebonden en meer verspreid over de dag.”

 

Inventieve concepten

Met behulp van technologie kunnen gebruikers vooraf eetvoorkeuren en allergieën kenbaar maken. “Ze hebben inzicht in de bezetting, kunnen tafels reserveren en vooruit bestellen. Die continue connectiviteit maakt daarnaast een duurzaam concept mogelijk als ‘Too good to go’.  Een initiatief waarbij mensen aan het einde van de dag, tegen een gereduceerd bedrag, overgebleven eten en drinken afnemen.” 

 

Ze vervolgt: “Een op de drie millennials besteedt, bij voorkeur, geen tijd in de keuken. Ze eten liever buiten de deur of bestellen een maaltijd via Thuisbezorgd of Deliveroo en dan het liefst verse maaltijden. Van de generatie Z ontbijt één op de vijf personen minimaal één keer per week buitenshuis. Mensen geven minder geld uit aan hun voorraadkasten en meer aan directe behoeftes, voor thuis, onderweg of op locatie.”

 

Bij dergelijke ontwikkelingen haakt Compass aan. “Wij spelen in op deze trends door het bieden van inventieve oplossingen binnen onze facilitaire- en horecaconcepten. Gemak en minimale verspilling van producten en middelen zijn voor ons daarbij belangrijke uitgangspunten.”

 

Hyperconnectivity

Hyperconnectivity heeft betrekking op de digitale ontwikkelingen, data vergaren en sociale media. “Daar moeten onze diensten en producten geschikt voor zijn. We moeten de essentie van onze diensten in korte woorden en beelden kunnen vangen. Eten en drinken moet instagrammable zijn.”

 

Daar past een andere trend bij: hyperspecialisatie. Marktpartijen die zich op één product focussen en daar de beste in willen zijn. Geurtz somt enkele voorbeelden op: The Avocado Show, Rainbowls, Joe and the Juice, de Croquetten Boutique, Vegan Junk Food-bar en Karma Kebab. “Stuk voor stuk ondernemers die zich focussen op een product én plantaardig eten combineren met snelheid, gezondheid en een hippe uitstraling.”

 

Kiezen om gekozen te worden

“Deze specialisten kiezen om gekozen te worden”, concludeert Geurtz. Dat adagium gaat ook gelden voor Compass Group. Om dat te bereiken is, in samenwerking met de Australische tak van het concern, het NULA gedachtegoed uitgewerkt. Het staat voor de reis naar nul in alle aspecten van de dienstverlening: nul verspilling op het gebied van talent (inclusiviteit), vitaliteit (gezondheid) en nul verspilling van grondstoffen en milieu (circulariteit).

 

“Gezond leven, duurzaam omgaan met de aarde en haar grondstoffen en lekker eten wordt steeds belangrijker”, stelt Geurtz. “Compass streeft naar zero emission, zero waste en zero footprint. In 2030 willen we klimaatpositief zijn. We gaan duurzame initiatieven en bewustwording initiëren en deze promoten bij onze gasten, medewerkers en leveranciers. We willen onze opdrachtgevers inspireren samen die nieuwe, duurzame weg in te slaan. Alleen op die manier maken wij het verschil!”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Compass Group

 

MULTI-SERVICE STRONG

Compass group

5/9
Loading ...