Duurzaamheid


Elis

‘Kleur jouw organisatie groen’

 

Opdrachtgevers houden bij de selectie van hun leveranciers steeds meer rekening met de aspecten mens, milieu en maatschappij. Die elementen gaan veel zwaarder wegen dan bijvoorbeeld de prijs van een product of dienst. “Het is tijd om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen.”

Lees verder 

Tjalling

Elis is een multi-service facilitaire dienstverlener. Het bedrijf biedt oplossingen op gebied van veiligheid en hygiëne, waaronder bedrijfskleding, toilethygiëne, vloerhygiëne, poetsdoeken, ongediertebestrijdings- en cleanroom-oplossingen. De activiteiten strekken zich uit over sterk uiteenlopende sectoren: van de zware en (petro)chemische industrie tot voedingsmiddelen en van farmacie en wetenschap tot automotive.

 

Uit vragen van klanten en de inhoud van tenders leidt Elis af dat grote partijen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En precies op die onderdelen wil de onderneming zich onderscheiden. “Elis kleurt jouw organisatie groen”, is dan ook de kop van de nieuwe bedrijfscampagne.

 

Verantwoordelijkheid nemen

“De tijd is gekomen om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Tjalling Oostland, productspecialist bij Elis. Hij ziet drie belangrijke trends: (1) meer circulaire vormen van dienstverlening, (2) hogere eisen aan het logistieke proces en (3) sociaal verantwoord ondernemen (SROI).

 

“Deze trends zijn al enige tijd zichtbaar. Echter, het is bij veel bedrijven vooral een mooi verhaal aan de buitenkant. Maar alleen roepen is niet genoeg. Wij doen het ook echt. Ons proces is al meer dan 100 jaar circulair. We verhuren, beheren, onderhouden en recyclen de producten die we inzetten.”

‘Ons proces is al meer dan 100 jaar circulair’

Van wieg tot wieg

Traditionele facilitaire partijen verkopen producten waarbij – bijvoorbeeld – kapotte dispensers worden weggegooid. Elis hanteert een verhuur-met-onderhoud-constructie. “Dispensers blijven ons eigendom. We voeren frequent service- en onderhoudsrondes uit en nemen de dispensers na de contractduur weer in. We de-assembleren en refurbishen ze en zetten de dispensers opnieuw in. Als dat niet lukt, worden ze volledig uit elkaar gehaald en vermaakt tot grondstof voor nieuwe producten.”

 

Dispensers uit de productlijn ‘Fusion’ hebben het internationale certificaat Cradle to Cradle. Dit certificaat toetst op vijf kritische duurzaamheidsdoelstellingen: de gezondheid van het materiaal, hergebruik van materiaal, beheer van hernieuwbare energie en koolstof, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid. “Materiaal terugbrengen in de oude staat, van wieg tot wieg, is een van de onderdelen van Cradle to Cradle”, licht Oostland toe. “Maar het gaat om meer. Het hele proces moet veilig, circulair en sociaal verantwoord zijn. Bij Elis is het totaalproces Cradle to Cradle gecertificeerd, zowel dispensers als verbruiksmaterialen zoals toiletpapier en vouwhanddoeken. Dat is uniek in Nederland.”


Emissievrij logistiek proces 

Een tweede ontwikkeling is dat opdrachtgevers meer eisen stellen aan het logistieke proces. Elis heeft het streven om in 2025 emissievrij te rijden. “Waar mogelijk rijden onze voertuigen al op HVO100-brandstof (biodiesel) of Bio-CNG (biogas)”, stelt Oostland. “Nieuwe voertuigen die we aan ons wagenpark toevoegen rijden op HVO100-brandstof, Bio-CNG of elektrisch. Binnenkort komen onze eerste twee elektrische bestelwagens op de weg.”

 

Naast de voertuigen zijn de bestuurders een belangrijk onderdeel tijdens het transport. De serviceverleners van Elis worden gecoacht in hun rijgedrag. Dat omvat aspecten van het nieuwe rijden zoals constante snelheid, uitrollen, schakelen en brandstofverbruik maar ook zaken als stationair draaien van de motor en snelheidsoverschrijdingen.

 

Een logisch streven is uiteraard om routes zo optimaal mogelijk te benutten. Oostland: “Doordat wij schone producten voor gebruikte omwisselen, hebben we een hoge beladingsgraad in onze vrachtwagens. Wij rijden nooit leeg terug: onze voertuigen zijn altijd minimaal voor 80% geladen. Waar we nieuwe spullen brengen, nemen we gebruikte materialen weer mee terug. Dat is vanuit economisch opzicht wel zo efficiënt maar scheelt natuurlijk ook enorm in de CO2-uitstoot.”

‘Alleen roepen dat je duurzaam bent, is niet meer genoeg’

Sociale verantwoordelijkheid

Trend drie is SROI. Elis betrekt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het arbeidsproces. “We werken daarvoor het liefst samen met lokale organisaties. Die kennen de mensen het best en weten precies welke kwaliteiten iemand heeft om mee te werken.”

 

“In ons geval kunnen dat uiteenlopende werkzaamheden zijn. Een goed voorbeeld is het uit elkaar halen van dispensers en ze weer inzetbaar maken. Bijvoorbeeld door het kapje te vervangen of het binnenwerk te herstellen. Deze mensen kunnen bovendien de nodige ondersteuning verlenen, bijvoorbeeld in het magazijn of door als tweede serviceverlener mee te gaan op de vrachtwagen.”

 

“Waar het om gaat, is dat je producten en diensten levert met aantoonbaar respect voor mens, milieu en maatschappij”, besluit Oostland. “Die motivatie zou je intrinsiek al moeten hebben. Maar als dat er nog niet voldoende is: opdrachtgevers gaan hun keuzes vooral hierop baseren.”  

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Elis.

Integrated facility management

Elis

7/9
Loading ...