Food & Beverage


Selecta

‘Naar kantoor gaan wordt een uitje’

 

De functie van kantoor verschuift van een werkplek naar een ontmoetingsplek voor vergaderingen en creatieve processen. Werknemers gaan hierdoor anders aankijken tegen die werklocatie. “Een dagje naar kantoor wordt vergelijkbaar met een uitje”, stelt Sjoerd van den Dungen, commercieel directeur van Selecta Nederland. De eisen aan eten en drinken op kantoor veranderen mee.

Lees verder 

Sjoerd-van-den-Dungen

Onderzoek, verricht in opdracht van Selecta, laat zien dat veel werknemers de verschuiving van kantoor naar thuiswerken omarmen. Een meerderheid is ‘zeer tevreden’ met een verdeling van gemiddeld 75% van de werktijd thuis en de overige 25% op kantoor. Opvallende details: 92% zegt de lunch op het werk te missen en 85% mist de koffiemomenten. “Daaruit blijkt wel hoeveel waarde werknemers aan dergelijke faciliteiten toekennen”, concludeert Van den Dungen.

 

Verbindend element

De term ‘clubhuis’ dekt wat hem betreft goed de lading van de nieuwe functie van kantoor. “Het gaat erom dat mensen samen kunnen komen om te ontmoeten, creatief te zijn en te netwerken.”

 

De werkomgeving moet in dienst staan van deze functies, vindt hij. “De omgeving waarin je je bevindt, is heel belangrijk voor je beleving.” Van den Dungen illustreert dat met een voorbeeld. “Die fles rosé die je vanuit Zuid-Europa meenam naar huis. Daar, in de zon, smaakte die heerlijk. Terug in Nederland valt het vaak tegen. Die rosé is hetzelfde, de omgeving waarin je haar nuttigt anders.”

 

In die creatieve netwerkomgeving is koffie een verbindend element, weet hij. “De kwaliteit van koffie en toevoegingen zoals verse melk wordt belangrijker. Op kantoor wordt dezelfde kwaliteit verwacht als in de horeca en bij veel mensen thuis. Denk daarbij aan concepten als Starbucks en Lavazza.”

‘FM en HR gaan de krachten bundelen.’

Gespreid over de dag

Van den Dungen ziet het aantal werkplekken in kantoren sterk afnemen: “Echt werken doe je thuis”. Daarvoor in de plaats komen vergadersettings, die gesitueerd zijn rond centrale eet- en drinkpunten. “Co-places in een restaurant-achtige ambiance. Nu zal dat er op de bloemenveiling anders uitzien dan bij bijvoorbeeld de Rabobank, maar de trend is in beide gevallen hetzelfde: kwalitatief hoogwaardig eten en drinken.”

 

Het bedrijfsrestaurant in traditionele vorm gaat op de schop. “Niet iedereen komt meer om 9 uur binnen en gaat om 12 uur lunchen. Die werktijden waren al aan het verschuiven. Jongere generaties werken vaker op flexibele tijden. Corona heeft dit proces voor het hele bedrijfsleven versneld. Eet- en drinkmomenten vinden veel meer gespreid over de dag plaats. Dat heeft gevolgen voor de food and beverage-faciliteiten die je aanbiedt aan je werknemers.”

Grab & Go-concepten slaan aan 

De lat komt hoger te liggen. “De werknemer van 2021 wil op elk moment van de dag toegang hebben tot een uitgebreid assortiment van gezond en vers eten en drinken. En hij is meer bereidwillig om daarvoor te betalen.” Het verklaart dat luxe onbemande koffiecorners en Grab & Go-concepten snel aan populariteit winnen.

 

FOODIE’S Grab & Go Foodmarket van Selecta is zo’n premium self-serviceconcept. Daar zijn er inmiddels meer dan 200 van in Europa: onbemand, met ruime openingstijden en een breed assortiment verse en per stuk verpakte broodjes, salades en gezonde drankjes. Half december werd bekend dat in de FOODIE’S micromarkets van Selecta het vernieuwende en verse on-the- go assortiment van Albert Heijn komt te liggen. Met deze samenwerking spelen beide organisaties in op de behoefte van gevarieerd en gezond eten op de werkvloer. “We zien dat het Grab & Go concept echt voorziet in een behoefte van de markt.”

 

Van den Dungen is ervan overtuigd dat deze trend in 2021 doorzet als meer kantoren weer gedeeltelijk open gaan. “De voordelen zijn evident: er is 24/7 een assortiment van constante kwaliteit beschikbaar en dit concept staat garant voor een flinke kostenreductie ten opzichte van de huidige food and beverage-oplossingen.”

‘Eet- en drinkmomenten vinden veel meer gespreid over de dag plaats.’

Persoonlijk budget 

“Facility Management en HR gaan de krachten bundelen”, is zijn verwachting. “Van oudsher gaat FM over het eten en drinken op de werkvloer en HR over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar nu de kantoorbezetting anders geregeld gaat worden, verandert ook hier wat. De Facility-budgetten zullen afnemen en traditionele arbeidsvoorwaarden als een leaseauto verliezen aan waarde. Persoonlijke budgetten gaan dat vervangen. Dat kan onder meer op kantoor worden besteed aan lekkere koffie en een gezonde lunch.”

 

De werkomgeving thuis is ook onderdeel van zo’n persoonlijk budget. Niet alleen om een ergonomisch goede werkplek te realiseren, maar ook voor diensten als ‘Koffie voor Thuis’, denkt Van den Dungen. Daarmee kunnen thuiswerkers via een gepersonaliseerde webshop gratis of met korting dezelfde kwaliteitskoffie en thee van kantoor bestellen, die razendsnel bij ze thuis wordt bezorgd.

 

“Met een concept als ‘Koffie voor Thuis’ krijgen werkgevers een extra middel in handen om medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren bij het thuiswerken en de betrokkenheid bij de organisatie te stimuleren. Een welverdiend genietmomentje en een creatieve manier om je waardering voor je medewerkers te laten blijken.”

Selecta
Selecta

Sunstainabilty

Samen met werkgevers wil Selecta meer van dit soort, op maat gemaakte activiteiten ontwikkelen, geeft Van den Dungen aan. “We willen graag actief meedenken. Deze situatie is voor iedereen nieuw, maar heeft wel blijvende gevolgen. Laten we elkaar uitdagen om tot de beste concepten te komen.”

 

In zulke gesprekken zal hij zeker wijzen op de thema’s vitaliteit en sustainability. “Dat laatste blijft bovenaan de agenda staan, zelfs nu er door deze crisis naar kostenbesparingen wordt gekeken. Het onderwerp is te groot en te belangrijk voor ons allemaal. Daarom kijken we graag samen met onze gesprekspartners hoe we vitaliteit en sustainability een plek kunnen geven binnen hun doelstellingen met food and beverage op de werkvloer.”  

FMIS

Selecta

10/11
Loading ...