De werkplek in 2030 is personalized en gezonder

Visie van Rosan Gompers, partner bij The Community Office

Lees verder 


De werkplek in 2030 is vooral personalized en gezonder. Dat zal voor sommigen betekenen dat zij aan een bureau werken, maar dat hoeft niet per se. Personalized betekent niet alleen een persoonlijk instelbare werkplek/-omgeving met ruimte voor een persoonlijke ervaring in sfeer, licht en setting. Het betekent ook een werkomgeving waarin iedereen zich thuis voelt; next generations en de huidige workforce. Dit noemen wij ‘the ageless office’.
Daarnaast is de werkplek overal en zijn we nog meer met elkaar verbonden. Of we nu in een kantooromgeving werken, in een coworkingspace, in het park of virtueel deel uitmaken van een team, project of ecosysteem. Als je wilt snappen hoe de werkomgeving er in 2030 uitziet, zoom dan uit en laat het traditionele kantoor los. ‘The city will be our workspace’, is mijn motto.

 

Foto bij quote - 6:4 verhouding

Het kantoor kan ook worden gezien als een branding tool, een story of ervaring

Welke factoren beïnvloeden de toekomstige werkplek?

Technologie zal zeer sterk de toekomstige werkplek bepalen, zowel wat betreft de hard- en de software in het kantoor als het beheer, het gebruik en de ervaring. Technologie zal ons helpen bewuster en gezonder te werken. Een andere bepalende factor is de natuur en onze behoefte daaruit te putten als een mooi tegenwicht voor al die technologie. Zowel in materialen, design en sfeer als in de keuzes die we maken in onze manier van werken. Dit maakt wederom dat onze werkplek niet per se in een kantoor zal zijn.

 

Wat zijn de grootste uitdagingen voor FM bij het invoeren van een vernieuwende werkplek?

De grootste uitdaging zal zijn: het loslaten van het idee dat de werkomgeving wordt neergezet vanuit Facility Management. Een vernieuwende werkomgeving die aansluit bij de toekomst van een bedrijf of team zet je samen met de mensen die er werken neer. Dat betekent ruimte geven en luisteren. Snappen dat de werkomgeving ook een tool van HR is om gezonder en effectiever te werken en talent tot ontplooiing te laten komen of aan te trekken. En dat het kantoor ook kan worden gezien als een branding tool, een story, een ervaring waar marketeers bij betrokken zijn. Ook dit vakgebied zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden.

 

Hoe kan de Facility Manager nu al inspelen op de werkplek in 2030?

Het beste is om deze al te gaan ervaren en te gaan experimenteren. Door je te verdiepen in de volgende stappen, trends, behoeften van mensen en van nieuwe generaties. Doe dat bijvoorbeeld door een experience-ruimte in te richten waar samen met gebruikers gewerkt wordt aan het kantoor van de toekomst. Of doe dat door te reizen en eens te kijken wat er in andere steden of culturen gebeurt. Bijvoorbeeld in Scandinavië. Je vindt daar inspirerende werkomgevingen maar ook vooruitstrevend gedachtengoed. En interessante visies, zoals die van ISS. Zij laten het domein van Facility Management los en herontdekken het vakgebied: ‘Move from Facility Management to creating curated experiences in the workplace.’


Visie Thysia Kleijwegt en Sjoerd Memelink

Visie van Rosan Gompers

3/12
Loading ...