Wanneer je als bedrijf zégt dat je zo gastvrij bent, dan moeten de mensen op de werkvloer wél weten waar je het over hebt. En dat vraagt om meer actie dan vanuit een bepaalde visie een theoretische stip op de horizon plaatsen.
Dit is een blog van Monique v/d Heuvel van Echt Waarmaken
Lees verder
Dat werkt misschien prima voor het management, maar de betrokken facilitair medewerker loopt warmer voor een ander, tussentijds doel dat hem persóónlijk raakt. In gewoon Nederlands: fixeer je zeker niet alleen op de stip, maar besef dat concreet aandacht geven aan de reis ernaartoe, onmisbaar is..
Wanneer je als manager roept dat je dit jaar als meest gastvrije organisatie te boek wilt staan, dan ben jij daar misschien erg enthousiast over. Maar grote kans dat de betrokken facilitair medewerker vooral ‘what’s in it for me’ denkt. Stel daarom passende, haalbare doelen om het interessant te maken, zodat je de medewerkers ook echt kunt betrekken en mee kunt krijgen. En nee, dat gaat niet altijd over een financiële beloning.
Ik durf te stellen dat het gros van de facilitaire bedrijven hun identiteit in de afgelopen jaren wat heeft verloren, omdat ze jarenlang als kostencentrum werden gezien. Daardoor werd er intern erg op kostenreductie gestuurd. Het is tijd om opnieuw trots te worden: op de medewerkers, op het waardevolle werk en op de mooie opdrachten en klanten. Straal dit als management uit en je mensen nemen het intrinsiek over. Míts ze voelen dat je als directie authentiek en oprecht met ze communiceert en altijd vanuit integriteit en respect handelt. Daarnaast vraagt het ook om anders leiden: stel mensen die jarenlang op contract gemanaged zijn in staat om de vrijheid te voelen om iets extra’s toe te voegen in hun dienstverlening aan de klant. Ook als dit extra tijd of energie kost.
Gastvrijheid gaat in basis om het verbinden van hoofd, hart en handen. Hoofd omdat je vanuit kennis kijkt naar visie, beleidsplannen en weten wat je samen wilt bereiken. Hart gaat over voelen, verbinden met elkaar, inspiratie opdoen. En handen? Dat gaat over concreet aanpakken, doen! We praten elkaar vaak suf en hebben een mening over zo ongeveer alles. Dat is natuurlijk prima, als er daarna maar wel snel actie komt.
Een goed verandertraject bevat love en power. Love omdat je zónder ego en met écht open blik met je team in gesprek gaat. En power omdat je concreet gaat dóén. Stel samen vast wanneer je met elkaar vindt dat je succesvol bent, wanneer je trots bent en wat gastvrijheid voor jullie nu eigenlijk betekent. Maak die radicale keuze om echt voor je klant te gaan én spreek ook meteen af hoe je je successen samen viert. En víér deze spreekwoordelijke feestjes ook echt. Met een mooie taart, een bos bloemen of gewoon een oprecht uitgesproken woord van waardering. Geloof me: sommige kleine dingen, maken net hét verschil dat je bereiken wilt.