Gastvrijheid is warmte, een comfortabele stoel en een transparante ingang

Facility Matters overzicht - foto

Dr. Ruth Pijls is hoofddocent en onderzoeker aan Saxion Hogeschool. In november vorig jaar is ze gepromoveerd op het onderwerp Gastvrijheid in Dienstverlening.


Gastvrijheid is onder andere een warm drankje, een comfortabele stoel en een transparante ingang. Dat is een van de conclusies van het onderzoek waarop Ruth Pijls eind november is gepromoveerd.

Uit het promotie-onderzoek van Pijls kwamen drie factoren voor gastvrijheid naar voren, namelijk inviting, care en comfort. Vervolgens werden drie elementen getest om te kijken welke invloed die hebben op de gastvrijheid. Het ging om de fysieke warmte, fysiek comfort en een toegankelijke ingang.


LEES VERDER 



Fysieke warmte (care)

Om te beginnen is gekeken of fysieke warmte positief bijdraagt aan de beleving van gastvrijheid. In de foyer van de Deventer Schouwburg kregen bezoekers warm of koude drankjes aangeboden en namen zij plaats op stoelen met verwarmde of onverwarmde kussens. Het experiment liet zien dat een warm drankje inderdaad leidt tot een verhoogde beleving. De verwarmde stoelkussens hadden ook een positieve uitwerking op de gastvrijheidsbeleving, maar verrassend genoeg alleen voor mannen.


Promotie Ruth Pijls_606

Promotie Ruth Pijls_609
Promotie Ruth Pijls_610
Promotie Ruth Pijls_611

Fysiek comfort (comfort)

Daarnaast is onderzocht of fysiek comfort positief bijdraagt aan de comfort factor van de gastvrijheidsbeleving. Voor fysiek comfort is gekeken naar zitcomfort en akoestisch comfort in een zelfbedieningsrestaurant van Ikea. Bezoekers troffen in het restaurant óf comfortabele stoelen óf oncomfortabele krukjes aan. Daarnaast werd er op de helft van de onderzoeksdagen extra keukengeluid afgespeeld, dat afkomstig leek uit de keuken van het restaurant. Het extra keukengeluid had geen effect; het geluid was waarschijnlijk niet voldoende om oncomfortabel te zijn.

Facility Matters overzicht_503

Echter, mensen die op een comfortabele stoel zaten voelden zich inderdaad comfortabeler en beoordeelden het restaurant daardoor ook als gastvrijer dan de mensen die op een oncomfortabele kruk zaten.


Bovendien bleek een comfortabele stoel ook effect hebben op de ervaren care van het restaurant. Dit was wel afhankelijk van de mate waarin mensen de behoefte hadden om te zitten. Voor bezoekers die moe waren en graag wilden zitten maakte het niet uit of ze op een stoel of een kruk zaten. Bezoekers die niet fysiek moe waren ervaarden een comfortabelere stoel als een veel aardiger gebaar van het restaurant dan een kruk.

Leestip:  Dit zijn 6 kenmerken van gastvrije medewerkers

Promotie Ruth Pijls_605

Toegankelijke ingang (inviting)

Met Virtual Reality werd onderzocht wat het effect is van de toegankelijkheid van de ingang van een gebouw op de mate waarin een organisatie uitnodigend overkomt (inviting factor). Verwacht werd dat een toegankelijke ingang uitnodigender is dan een minder toegankelijke ingang. De toegankelijkheid van de ingang is gevarieerd door de visuele transparantie van de ingang en door de snelheid waarmee de toegangsdeuren tot het gebouw opengaan.

Voor dit experiment is in virtual reality een hotellobby gecreëerd. Voor de helft van de deelnemers was de gevel en de ingang van het hotel transparant, de andere helft was niet transparant. Daarnaast varieerde de manier waarop de dubbele automatische deuren openden. Meteen, zodat deelnemers soepel naar binnen konden lopen. Of langzamer, waardoor bezoekers moesten wachten voordat ze naar binnen konden.

Wat bleek? De snelheid van de deuren had geen invloed op de gastvrijheidsbeleving. De visuele transparantie daarentegen verhoogde de beleving van zowel inviting, care als comfort in het hotel. Een transparante ingang blijkt dus gastvrijer dan een niet-transparante ingang.

Promotie Ruth Pijls_607

Promotie Ruth Pijls_608


Promotie Ruth Pijls_612


Lees alles over het onderzoek van dr. Ruth Pijls:

 Een gastvrije omgeving, bestaat dat?

 


Flevoziekenhuis Almere

Promotie Ruth Pijls

6/14
Loading ...