Op 14 april wordt in De Doelen in Rotterdam Facility Matters georganiseerd, het kennis- en inspiratiefestival voor young FM. Met als plenaire sprekers biohacker, spreker en toekomstdenker Peter Joosten (over de Supermens) en ex-commando, ondernemer van extreme expedities en trainer van highperformanceteams Sierd Nutma (over mentale veerkracht).
En verder sessies over onder meer facility management bij JustEatTakeAway, hybride werken, het ontwerpen van een food- en serviceconcept, het dilemma in de facilitaire duurzaamheidstransitie, over waarom het CBS juist in vierkante meters investeert, over duurzaamheid bij PwC en Accenture en over een wendbaar facilitair team.
Daarnaast FM Talks door young professionals, de superspannende 'Escape the Waste'-escaperoom (o.l.v. o.a. Thomas Wissingh en Rachel Kuijlenburg van de Haagse Hogeschool), een backstage rondleiding door De Doelen en - wegens succes herhaald! - een nieuwe editie van de gave FM Pubquiz door Niels Peters van FMN Young.
Meer weten? Zie facilitymatters.facto.nl
NAAR BOVEN
Vegan op het menu is steeds normaler. Dit jaar maakt plantaardig echt de overstap van niche naar mainstream. ‘De belangrijkste trend is het normaliseren van vegan eten.’ Dat blijkt uit een rondgang langs de velden, door collega’s van Facto’s zusteruitgave Misset Horeca.
Groeiende vraag naar vegan
‘Vegan in het assortiment wordt steeds belangrijker. Om de groeiende vraag te beantwoorden en om mee te gaan met trends en innovaties’, zegt Eva Geurts, brandmanager food van Nestlé Professional. Zij verwacht dat de vraag naar plantaardig en vleesvervangers in alle segmenten van de horeca stijgt, dus zowel in de bedrijfscatering als ook in hotels, restaurants en fastfoodbedrijven. ‘Het aantal veganisten in Nederland stijgt van 8 procent in 2020 tot 13 procent in 2030. Het aantal flexitariërs groeit zelfs van 26 naar 38 procent, zo is de verwachting.’
Ook ‘niet-vegans’ eten plantaardig
De doelgroep ligt volgens Geurts veel breder dan alleen veganisten en vegetariërs. Van de plantaardige gerechten wordt 86 procent buitenshuis gegeten door niet-vegans. De belangrijkste reden om voor vegan-producten te kiezen, is volgens onderzoeken van Nestlé gezondheid, gevolgd door dierenwelzijn, duurzaamheid en smaak. Ook Geor Schuurman, marketingmanager foodservice van Remia, ziet de vraag naar plant-based voeding alleen maar toenemen onder mensen die zichzelf niet als vegan omschrijven, maar gewoon vaker kiezen voor een maaltijd op basis van plantaardige eiwitten. “Een groot deel van de mensen is ervan overtuigd dat plantaardig beter is voor de gezondheid en het milieu.” Hij adviseert cateraars en horecaprofessionals dan ook met klem om in te spelen op de vraag naar vegan gerechten.
Vegan normaliseren
Michiel Simons, channel development lead van Upfield Professional, ervaart dat er ontzettend veel gaande is op het gebied van vegan food. Maar de belangrijkste trend is het normaliseren van vegan eten, zegt hij. “Vegan maakt echt de overstap van niche naar mainstream. Het wordt steeds minder een optie in het hoekje van de kaart.” Daardoor is het ook minder van belang om de nadruk te leggen op het feit dat iets vegan is, stelt Simons. “Presenteer het gewoon als heerlijke optie, die toevallig ook plantaardig is.
”Desalniettemin is de communicatie over vegan op het menu heel belangrijk, reageert Geurts. “Zorg voor duidelijke cues voor vega(n). Mensen die plantaardig eten, gaan vaak heel bewust met voeding om. Daarom is het aan te bevelen om nutritionele informatie te vermelden. Bovendien is ‘plantaardig’ de benaming die het meest wordt gewaardeerd, boven de term ‘vegan’ of ‘veganistisch’.”
Twijfelaars overtuigen
Ondanks de stijgende vraag, kunnen sommige niet-vegan gasten misschien huiverig zijn om een plantaardig gerecht uit te proberen, zegt Lotte van der Spek, brandmanager bij Paulig. “We zijn allemaal gewoontedieren. Iemand ertoe brengen de manier waarop ze eten te veranderen, is een uitdaging. Probeer een manier te vinden om deze gasten een plantaardig gerecht te laten proeven. Zo laat je ze zien dat vegan ook heel lekker kan zijn.”
NAAR BOVEN
Hoe zet je hospitality op de kaart in jouw zorgorganisatie? Hoe geef je het vorm? En, heel belangrijk, hoe zorg je voor continuïteit? Jeannot Peijen, zorgexpert en Business Development Manager Healthcare bij EW Facility Services, deelt praktijkervaringen met Hospitality manager Michèle Fränzel (Driegasthuizengroep) en Gastvrijheidmanager Johan Jonker (Isala).
Het resultaat? Een aantal tips hoe je hospitality met behulp van jouw facilitaire afdeling op de kaart zet.
Een optimale klant- en patiëntbeleving wordt steeds belangrijker in de zorg. Zowel in ziekenhuizen als in verzorgingstehuizen. Het gaat er dan om dat de zorg zelf goed is, maar ook om een momentje van extra aandacht, persoonlijk contact en bijvoorbeeld goede schoonmaak.
Tip 1: Gastvrijheid is geen stand-alone project
Vertrek vanuit een visie onderbouwd met feiten. Om stappen te zetten op gebied van gastvrijheid is het verstandig om als organisatie de behoeftes vanuit meerdere stakeholders te kennen. Naast een visie vraagt het om lef, uitproberen, luisteren en vooral ook doen. Gastvrijheid is een manier van werken. Bij Isala valt hospitality bijvoorbeeld direct onder de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur. Het is onderdeel van de strategie, dat helpt enorm om dit onderwerp organisatiebreed op de kaart te zetten en onder de aandacht te brengen.
Tip 2: Kijk door de ogen van je cliënten/bewoners
Gastvrijheid is dynamisch en beweegt mee met de (veranderende) wensen van cliënten/bewoners en bezoekers. Blijf daarom altijd met hen in gesprek. Probeer in hun schoenen te staan en waar mogelijk met kleine stappen te verbeteren. Probeer in de schoenen van cliënten en bewoners te gaan staan Bij de Driegasthuizengroep luisteren ze bijvoorbeeld goed naar bewoners wanneer deze een melding maken over de maaltijd. Het blijkt dan regelmatig dat het niet gaat om de maaltijd zelf, maar bijvoorbeeld om de keuzemogelijkheden en ambiance van de omgeving waarin ze de maaltijd nuttigen.
Tip 3: Voer verbeteringen door op basis van een tevredenheidsonderzoek
Hoe meer data je hebt over hoe cliënten/bewoners jouw organisatie beleven, hoe beter je kunt bijsturen waar nodig. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de specifieke gast- en medewerkersbehoeftes en deze inzichten te gebruiken voor het creëren van de ultieme beleving. In 2019 is Isala bijvoorbeeld gestart met een patiënttevredenheidsonderzoek (PTO) en het meten van beleving. Inmiddels hebben zij bijna 100.000 reacties. Hierdoor kunnen ze veel beter analyseren waar ze kunnen verbeteren. Zo bleek dat hun jongere doelgroep (18-24 jaar) hen een NPS (net promotor score) geeft van 30 terwijl dit Isala breed 50 is. Dit bleek vooral om wachttijden en informatieverstrekking te gaan. Het Driegasthuizengroep maakt, naast klanttevredenheidsonderzoek, gebruik van QR-codes op bepaalde plekken binnen de zorginstelling. Bewoners/cliënten kunnen zo eenvoudig en snel doorgeven hoe zij bijvoorbeeld de schoonmaak ervaren. Dergelijke actuele data ondersteunen de zorgverlener om uit te vinden waar de hospitalitybehoefte precies ligt. Meer tips lezen? Ga naar het volledige artikel
Meer tips lezen? Ga naar het volledige artikel
Restaurants waar zoveel mogelijk tafels in een ruimte staan die je ook aan elkaar kunt schuiven komen minder vriendelijk over. Gasten ervaren een zaak waarin ronde vormen aanwezig zijn als een vriendelijke ruimte.
Dat zegt customer focus expert Wenda Linthorst in een interview met Misset Horeca, waarvan op de website van Facto een samenvatting is verschenen. Linthorst was tijdens het interview nog werkzaam bij Consumatics, het bedrijf dat onbewust gedrag van consumenten in beeld brengt.
Tafels met ronde hoeken zorgen voor een warme uitstraling
Kies voor ronde vormen in je inrichting, is een van de inrichtingstips die Linthorst in het artikel geeft. Denk hierbij aan stoelen, tafels en lampen. Want gasten ervaren een zaak waarin ronde vormen zijn als een vriendelijke ruimte.
Linthorst merkt dat horecazaken vaak efficiënt zijn ingericht: zoveel mogelijk tafels in een ruimte die je ook aan elkaar kunt schuiven. ‘Maar door een kleine aanpassing van tafels met ronde hoeken te nemen, realiseer je in één keer een warme uitstraling.’
Andere tips die in het artikel naar voren komen:
Lees hier het artikel op de website van Facto
NAAR BOVEN