Voorwoord

Hoofdredacteur Gerard Dessing

'Wacht, ik maak je bureau wel even schoon'

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: gastvrijheid is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt. Altijd als dit themanummer weer op de redactionele jaarkalender verschijnt, heb ik het gevoel: yes, we mogen weer. Waarom ik wat met hospitality heb? Geen idee eigenlijk. Mijn ouders hadden geen hotel, ik heb nooit in een café of restaurant gewerkt, ik heb geen hotelschool gedaan, ik weet het niet. Hoe dan ook, als ik in het dagelijks leven met gastvrijheid geconfronteerd wordt roept het altijd een bepaald gevoel bij me op, positief dan wel negatief. Scoll om verder te lezen 

 

Neem de beveiliger een paar weken geleden die (het was nog coronatijd) in een van de grote musea in Amsterdam bij de entree de QR-code van bezoekers moest scannen. Half leunend tegen de muur, gezicht op – laat ik het netjes zeggen – neutraal, met echt een houding van: hier heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Sorry, maar dat was niet bepaald een gastvrije ontvangst.

 

Van positieve ervaringen geniet ik des te meer. Laatst stapte ik rond 08.00 uur hier op kantoor de afdeling op. De schoonmaker zag van een afstand dat ik naar mijn gereserveerde werkplek liep, pakte snel een doekje, liep lachend mijn kant op en zei: wacht, ik maak je werkplek even schoon. Het zal niet in het protocol gestaan hebben, maar het gaf me beslist een goed gevoel.

 

Gastvrij gedrag, je kunt van alles op papier zetten over hoe mensen zich moeten gedragen, je kunt ze trainen en het zal best effect hebben, maar het gaat erom dat mensen het in de dagelijkse praktijk vanuit zichzelf vormgeven. In die zin spreekt het artikel ‘Hospitality: van ambitie naar écht doen in 5 stappen’ in dit digimagazine me dan ook aan. Zie bijvoorbeeld de tweede tip voor managers: ga de werkvloer op. Door dat regelmatig te doen, door te kijken, door te praten met medewerkers en door dingen zelf te ervaren merk je snel genoeg hoe het gesteld is met de gastvrijheid op de werkvloer. Wie gastvrijheid in zijn organisatie serieus neemt zou dit dan ook vaker moeten doen. Volgens mij een goed voornemen om de komende maanden mee aan de slag te gaan.


Gerard Dessing, hoofdredacteur Facto

Voorwoord_583

Naar het magazine


Voorwoord

3/14
Loading ...