Nieuws

‘Helft schoonmaakbedrijven wil met 4 tot 6% indexeren’


Onderzoek: slechts 29% toiletten in gezondheidszorg is schoon


Kantoor als 'place to be': dit zeggen de experts


Hybride werken: zo maakt Philips het kantoor weer aantrekkelijk





‘Helft schoonmaakbedrijven wil met 4 tot 6% indexeren’

Welke kant gaat het op met de indexatie van schoonmaakcontracten? Als het aan de leden van branchevereniging Siev ligt worden de prijzen met 4 tot 6 procent verhoogd.

 

Dit blijkt uit een peiling van de brancheverenging op haar eigen Linkedin-pagina. Siev, branchevereniging voor professionele schoonmaak, richt zich met name op schoonmaakbedrijven in het mkb. Sinds de oprichting in 2012 is het ledenbestand gegroeid tot meer dan 200 leden. Op Linkedin kregen de leden de volgende vraag voorgelegd: ‘welke indexatiepercentage ga jij voorstellen bij je opdrachtgevers?’ De keuzemogelijkheden waren als volgt: niet indexeren, tussen 1-3%, 4-6% en 7-9%. De meeste stemmen kreeg ‘indexatie tussen 4 en 6%’, namelijk 47%. Het minste aantal SIEV-leden stemden op ‘ik ga niet indexeren’, namelijk 7%.

 

De uitslagen op een rij:

  • Ik ga niet indexeren 7%
  • Indexatie tussen 1% en 3%: 7%
  • Indexatie tussen 4% en 6%: 47%
  • Indexatie tussen 7% en 9%: 40%

NAAR BOVEN 

  

Onderzoek: slechts 29% toiletten in gezondheidszorg is schoon

Het is niet best gesteld met de reinheid van toiletten in openbare gebouwen in Nederland. Wie in de zorg, horeca, openbare gebouwen en warenhuizen naar het toilet moet heeft 40 procent kans dat dat toilet bacteriologisch gezien schoon is. Overigens scoort de zorg met 29 procent schoon het laagst.


Dat blijkt uit het Nationale Toiletonderzoek 2022 van vakblad Service Management en facilitaire groothandel Facility Trade Group. Bij de heren was 40 procent van de toiletten schoon, bij de dames iets meer met 41 procent. Dat geeft een gemiddelde van 40,4 procent en dat is iets lager dan de voorgaande test enkele jaren geleden toen er 41 procent schoon werd gescoord.
Ooit waren we al blij dat gemiddeld één op de drie openbare toiletten schoon was. Sinds 2015 schommelt dat rond vier op de tien toiletten. Het dieptepunt dateert uit 2006: slechts 12 procent schoon. Oftewel, 1 op de 8 toiletten…


Nieuws - Toilet


De metingen zijn het resultaat van een onderzoek van 150 openbare toiletten met behulp van dipslides. De toiletten zijn verdeeld over vier sectoren: de zorg, de horeca, openbare gebouwen en warenhuizen. Van die sectoren is de verdeling als volgt:

  • horeca: 45 procent schoon
  • warenhuizen: 40 procent schoon
  • openbare gebouwen: 38 procent schoon
  • gezondheidszorg: 29 procent schoon.

NAAR BOVEN 

  

 

 

Kantoor als 'place to be': dit zeggen de experts

Daaf Serné (Miro), Anna Casemier (HTC Advies) en Jan-Willem van de Sande (Powerplant) gingen met de Facto-congresdeelnemers op 15 september in gesprek over het kantoor als The place to be. Betekent het slechts een samenkom-plek? En wat doe je als iemand in je organisatie zegt: ik wil mijn vaste flexibele werkplek? Wat zijn hun adviezen?



Nieuws - Place to be

Jan Willem van de Sande heeft een kort en krachtig advies: ‘Just do it’. ‘Bij Powerplant hebben we met inspraak van medewerkers van PwC de Plaza ingericht. We zien dat die betrokkenheid belangrijk is geweest, want medewerkers zijn eerder bereid om naar kantoor te komen. Hoe ik ervoor zorg dat het voor iedereen een fijne plek is om te werken? Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar vergelijk het met familie. Als je daarvoor een feest wilt organiseren, moet je ook rekening houden met jong en oud en komen er ook allerlei rituelen bij kijken. Die calculeer je in en neem je mee in de uitwerking.’

Van de Sande’s advies: Just do it.

Kijk hier voor het volledige artikel op Facto.nl

 

 


 

NAAR BOVEN 

 

 

Hybride werken: zo maakt Philips het kantoor weer aantrekkelijk

Thuis werken is ook na de pandemie populair. Toch blijft het kantoor voor veel organisaties een succesfactor. Ook bij Philips, dat sinds 2021 inzet op hybride werken. Kantoren wereldwijd zijn op een slimme manier omgevormd waardoor het aantrekkelijker wordt om het huis te verlaten.



Nieuws - Philips

Guido Meijer, Global Head of Real Estate Operations bij Philips, gaf tijdens het Facto Congres 2022 een inkijkje in de ‘Future of Work’-campagne voor hybride werken, ontwikkeld samen met IFM-partner JLL. Zestig kantoren van Philips over de hele wereld werden omgezet naar het concept, zonder al te veel verbouwingen of investeringen. Het kantoor in Amsterdam ging van 80 werkplekken naar 84, onder meer met meer teamtafels en minder bureaus. Een van de lessen die Philips en JLL trokken uit het project: de slagingskans wordt aanzienlijk groter met de inzet van ambassadeurs op de werkvloer.

NAAR BOVEN 


Meer lezen?

Nieuws

12/14
Loading ...