‘Elke dag is voor mij een verrassing. Mijn streven is zoveel mogelijk van de operatie zien en ervaren. Ik vind er veel uitdaging en leer daardoor twee keer zo veel. Van stilzitten word ik niet vrolijk.’
De schakel tussen kwaliteit, medewerkers en financiën, zo vertaalt Meta den Otter haar functie als junior projectmanager. Haar werkplek: het bekendste attractiepark van Nederland. ‘Ik streef ernaar dat zowel mijn klant als CSU tevreden zijn. Mede door mijn achtergrond in de hotellerie ben ik gewend om alles van mezelf te geven. Mijn focus ligt op gastvrijheid en mensen. Dat neem ik in al mijn projecten mee.’
Haar werkgever biedt haar volop ruimte om door te groeien. Een van Meta’s eerste projecten was Dar!in, een nieuw circulair afvalinzamelsysteem. ‘Mijn eerste gedachte was “Afval inzamelen, word ik daar warm van?”. Maar het bijzondere verhaal erachter trok me over de streep.’ De systemen zijn gemaakt van afgedankt pallethout en gerecycled karton en worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat maakt het interessant voor iedere organisatie die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft en maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus neemt.
‘Dar!n heeft me veel gebracht’, vervolgt ze. ‘Ik mocht het concept neerzetten in een tijd waarin circulariteit topic was. Mijn rol was meedenken over alle processen zodat we het systeem ook echt in de markt konden zetten. Echt supergaaf.’ Bij de eerste grote bestelling bleek de bedrukking verkeerd te zijn gegaan. Meta voelde zich persoonlijk verantwoordelijk en nam dit ook privé mee. ‘Toen heb ik het volgende geleerd: als er iets fout gaat, probleem oplossen en met veel enthousiasme doorgaan. Bij CSU leer ik ontzettend veel door gewoon te doen. Beide schouders eronder, dan kom je tien keer verder.’
Trots is ze dan ook op de persoonlijke groei die ze doormaakt: ‘Door het traineeship ben ik me zelfverzekerder gaan voelen. In korte tijd heb ik veel geleerd en opgepakt. In het begin voelde ik me jong en onzeker. Nu denk ik: we gaan het gewoon DOEN. Al is dat af en toe dat nog steeds spannend hoor.’
Inspiratie haalt ze uit haar directe omgeving. ‘Overal en altijd houd ik mijn ogen en oren open. Vooral op social media. Ik check wel tien keer per dag LinkedIn. Daar kom ik vaak leuke ontwikkelingen tegen die ik weer kan gebruiken in mijn eigen werk.’ Naast ontdekken, leren en ervaren is Meta’s blik ook gericht op trends en ontwikkelingen binnen FM. ‘Hoe kunnen we medewerkers binden en behouden. Dat is volgens mij een van de belangrijkste punten waar we mee dealen. Tevreden mensen in een prettige werkomgeving zorgen voor betere prestaties en hogere kwaliteit.’ Ook circulariteit houdt haar bezig. ‘Hoe kunnen organisaties bijdragen aan milieu en duurzaamheid? Daar kun je op blijven continueren en ontwikkelen.’
Als facilitair manager van de toekomst zijn volgens Meta vooral eigenschappen als mensgericht, analytisch en communicatief de sleutels tot succes. ‘Het kan niet alleen maar om cijfers gaan, het uitmelken van medewerkers is voorbij. Ik denk dat de technieken van nu, het schoonmaakwerk makkelijker en leuker gaan maken. Nieuwe middelen en materialen inzetten die voor schoonmakers én klanten het verschil maken. Ik hoop dat dat de standaard wordt.’