“Ongeveer twee jaar geleden ging ik aan de slag als facility manager voor een opdrachtgever waar ik eerder voor had gewerkt. Een jaar geleden startten we een organisatiemodel pilot met een ‘Klantteam’. Er kwam een gespecialiseerd team van vier managers waarin iedereen verantwoordelijk was voor zijn vakgebied: een klantmanager, een prestatiemanager, een contractmanager en een innovatiemanager. Ik kreeg toen de kans om me te bewijzen als innovatiemanager: daar waar mijn passie lag.”
“Echt goed. Ik heb de tofste baan van de wereld! Vandaag ga ik naar een congres om kennis op te doen en te netwerken. Morgen struin ik waarschijnlijk het internet af op zoek naar coole projecten om inspiratie uit te halen waarmee ik ons facilitaire proces kan verbeteren. Geen dag is hetzelfde.”
“Het begint al bij mijn functie, want volgens mij is er bij veel andere facilitaire bedrijven geen financiële ruimte voor om een innovatie specialist aan te nemen. Het is namelijk best wel een risico om geld en energie in iets te stoppen dat best onzeker is: ik verdien mezelf namelijk niet direct terug in geld. Ik hoef ook gelukkig niet van 9 tot 5 achter een bureau te zitten. Die vrijheid werkt ook positief de andere kant op: als je die vrijheid krijgt, werk je denk ik ook harder. Zo zat ik vanmorgen om 05.00 uur al aan verslag te werken, zodat ik later vandaag naar een congres kan gaan.”
“Ik hou van creatief bezig zijn en out of the box denken. Ik vind het ook oprecht leuk om de werkdag voor mij én voor anderen leuker, spannender en efficiënter te maken. Ik krijg energie van het ontwikkelen van een compleet nieuw project.”
“Ik ben nu vooral druk met een project om de werkplek voor onze opdrachtgever te optimaliseren. We vragen de werknemers niet wat ze willen, maar kijken naar wat ze op een dag aan werkzaamheden doen. Door het om te draaien en oplossingsgericht te kijken, kunnen we de werkruimte het best optimaliseren per afdeling. Een callcenter heeft bijvoorbeeld meer aan goede akoestiek, dan aan stilteruimtes. Een andere afdeling borrelt misschien wel het liefst elke donderdag en vrijdag. Als je dat als organisatie weet, kun je hiervoor ruimtes faciliteren, zodat ze niet achterin een hoekje van het kantoor hoeven borrelen. Die ruimtes kun je zo inrichten dat ze beter aansluiten met bijvoorbeeld schoonmaakprogramma’s.”
“We hadden een keer een lezing georganiseerd, maar te laat gecommuniceerd. Last minute moesten we lobbyen om de zaal vol te krijgen. Door teamwork is het gelukt! Eigenlijk is er tot nu toe niks écht fout gegaan. Ik merk ook dat fouten maken niet erg is, zolang je er maar van leert.”
“Mijn collega’s en ik gebruiken veel verschillende platforms en accounts, wat eigenlijk een soort eilandjes zijn die niet echt met elkaar communiceren – zeker op het gebied van innovatie. Als iemand iets nieuws had bedacht, werd dat eigenlijk niet heel goed gedeeld met iemand anders. Toen hebben we intern een soort Dropbox gemaakt, zodat iedereen binnen het bedrijf toegang heeft tot ideeën of projecten van collega’s. Zo kan innovatie als een soort olievlek over de hele organisatie verspreiden.”
“YouTube, Pinterest en veel websites, zoals FMtrends van Yask Trendmatching. Die keer ik altijd binnenstebuiten. Laatst verscheen er bijvoorbeeld een artikel over groene kantoren. Nu ik zo actief ben met het project om werkplekken te optimaliseren, vind ik dat heel interessant. Het is een van de websites waar ik op kijk als ik wil weten wat er zich wereldwijd op het gebied van facility management afspeelt. Ik vind het mooi om te zien en heel belangrijk dat Yask daarover nieuws verspreidt.”
“Ik denk dat we veel meer gaan inspelen op de balans tussen werk en privé. We gaan ons niet meer alleen concentreren op werk, maar ook wat we voor mensen thuis kunnen doen. Ik denk dat er ook veel meer geautomatiseerd gaat worden. Waar je nu nog een servicedesk hebt, word je later geholpen door een robot of chatbot. Toch hoop ik wel dat de persoonlijke touch blijft, want ik denk dat je daar écht verschil mee kan maken.”