Sponsored content

Compass Group_727

Rebranding en nieuwe koers Compass Group

'We voeren meer de regie, vanuit onze eigen identiteit'  

Lees verder 

Inhouse, single sourcing, multi-services, total FM; er zijn verschillende mogelijkheden om de FM-organisatie in te richten. En de keuze is voor iedereen anders, bij de ene past inhouse goed, de andere kiest voor single source en weer een ander gaat voor de mix. Om de juiste keuzes te maken ondersteunt Compass Group Nederland klanten met innovatieve en duurzame concepten en neemt het in de nieuwe strategie nadrukkelijk de adviesrol op zich. “Het was altijd; u vraagt wij draaien, maar dat werkt niet meer.”


Compass Group gooit het roer om. Covid19 heeft de wereld namelijk veranderd, vooral ook de facilitaire wereld. “Corona brak uit en 60 procent van onze locaties ging dicht”, vertelt Jacqueline van Beek, director Operations bij Compass Group Nederland. Zij was destijds net een paar maanden binnen bij Compass. “Ja, ik viel met mijn neus in de boter. Alles was ineens anders. Maar aan de andere kant; de urgentie hebben we ook meteen gebruikt om ons bedrijf aan te passen en te transformeren naar een klantgerichte organisatie.”

Jacqeline van Beek

Jacqueline van Beek: ‘Wij waren vooral sterk in food met onze cateringtak, maar we willen de complete klantreis bedienen’

We kruipen in de huid van de klant, zoeken de dilemma’s op en komen met oplossingen’

Nauwere verbinding met klant

Concreet betekende dit een focus op innovatieve, duurzame concepten, op de uitbouw van services en het zoeken naar een nauwere verbinding met klanten. “Wij waren vooral sterk in food met onze cateringtak, maar we willen de complete klantreis bedienen. Vanaf het moment dat iemand het pand binnenwandelt totdat die naar huis gaat. Dat betekent dat we nadrukkelijker focussen op hospitality in onze food- en services-dienstverlening.”

“We hebben een rebranding doorgevoerd en ons Eurest Services-merk veranderd in ons internationale merk ESFM. We bieden voortaan met de merken Eurest, ESFM, Famous Flavours en Xandrion vernieuwende en verrassende hospitality oplossingen op het gebied van food en services voor verschillende segmenten. Het welzijn én het verbinden van medewerkers en gasten staat 24/7 centraal. Hierdoor kunnen onze opdrachtgevers zich focussen op hun kernactiviteiten en belangrijkste succesfactoren”, aldus Van Beek.

Versnelling van innovatie

Die rebranding gekoppeld aan de nieuwe organisatie levert volgens haar een versnelling in innovatie. “Digitalisering is een belangrijk aspect wat al onze aandacht heeft. Neem de robotisering van schoonmaak, onze klanten die dat willen kunnen daar nu sneller over beschikken. En schoonmaakroutes worden gedigitaliseerd en beschikbaar via een app. Dat maakt het werk efficiënter.”

De uitvoering van de diensten kan overigens ook door eigen medewerkers van Compass Group worden gedaan. “We voeren meer de regie vanuit onze eigen identiteit, dat is nieuw. We hadden immers vaak de rol als subcontractor”, aldus Van Beek.
Het idee is volgens haar geboren vanuit de vraag van de markt. “Er zijn veel smaken binnen fm, en ieder model heeft zijn eigen sterke en minder sterke punten. Klanten zijn daarin nu zoekende, ze vragen ons om advies. Wat vinden jullie bij ons passen? Samen met de klant gaan we in gesprek, verdiepen wij ons en kijken wij hoe er het beste invulling kan worden gegeven aan de fm-organisatie bij die klant. Het is maatwerk, waarbij wij de breedte van de services kunnen leveren. En lukt dit onverhoopt niet, dan kijken wij wie ons kan helpen.”


Het ‘eilandjesdenken’ is voorbij, de klant is het uitgangspunt’

Kritisch durven zijn

Het vraagt een andere houding van de mensen van Compass Group. “We moeten kritisch durven zijn. Het was altijd; u vraagt wij draaien. Maar dat werkt niet meer. De klanten willen worden geadviseerd en het is aan ons om dat zo goed mogelijk te doen. Daarom kruipen we in de huid van de klant, willen we alles weten, we zoeken de dilemma’s op en komen met oplossingen”, verzekert Van Beek. En die oplossing hebben veelal een duurzaam karakter, stelt van Beek.

 “Duurzaamheid heeft de hoogste prioriteit, en ‘zero waste’ is het uitgangspunt. Veel mensen denken dat een duurzame ontwikkeling alleen over het milieu gaat, maar het begrip is wat ons betreft breder. Naast het milieu zijn sociale ontwikkelingen van groot belang voor een duurzame samenleving. Daarmee willen we niet alleen nul afval bereiken, maar ook bijvoorbeeld nul verlies van biodiversiteit en nul verlies van talent.”

 

Pijlers als lef, innovatief en ondernemerschap

De nieuwe strategie met pijlers als lef, durf, uitgesproken, innovatief en ondernemerschap betekent ook dat Compass investeert in kennis. “We willen werken met de beste mensen, kennis en kunde is key. En deze kennis en kunde delen we ook met klanten en medewerkers via bijvoorbeeld workshops”, vertelt Van Beek. Daarnaast stapt Compass volgens haar ook over de eigen schaduw heen. “De wereld is veranderd, fm moet daarin mee. Het ‘eilandjesdenken’ is voorbij, de klant is het uitgangspunt. Die moeten we samen met de andere ketenpartners zo goed mogelijk bedienen. Je hebt namelijk meer wat je verbindt dan wat je verdeelt.”

NuLa

Compass Group levert volgens eigen zeggen een actieve bijdrage aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties voor 2030. Dat doet het onder de paraplu van het NuLA platform. Deze is gebaseerd op drie pijlers: milieu, mens & maatschappij en gezondheid & welzijn. “Het NuLA platform is ons duurzame gedachtegoed voor uitdagingen zoals armoede, ongelijkheid en de klimaatcrisis. We nemen maatschappelijke verantwoordelijkheid met als doel een bijdrage te leveren aan een betere wereld, waarbij we streven naar een klimaatpositieve dienstverlening in 2030”, aldus Jacqueline van Beek, director Operations bij Compass Group Nederland. De nadruk ligt volgens haar op de letter ‘U’, waarbij Compass ieder individu aanspoort om vanaf nu met zorg om te gaan met het milieu en duurzame ontwikkelingen te steunen. “Dit duurzame gedachtegoed wordt verweven in elk concept, waardoor wij binnen ons gehele catering- en serviceaanbod de reis naar een betere wereld maken. De reis die wij met elkaar afleggen is continu in beweging, omdat we iedere dag leren en duurzame initiatieven worden (door)ontwikkeld.”

Dit artikel is gesponsord door Compass Group

Hybride werken ingewikkeld

Compass Group

11/16
Loading ...