Tijdens de lockdown hebben werkgevers gezamenlijk met hun medewerkers inventieve manieren bedacht om hun organisaties draaiende te houden. Maar er staat nu een nog groter experiment voor de deur: hybride werken.
En zo’n hybride model is een stuk gecompliceerder dan fulltime thuiswerken. Dat stelt het gerenommeerde adviesbureau McKinsey in het artikel ‘It’s time for leaders to get real about hybrid’ op hun website.
Lees verder
Daarin concludeert het bureau dat de verbinding met en betrokkenheid van medewerkers is afgenomen tijdens de pandemie. Dat, en grote onzekerheid over de toekomst van (hybride) werken, zorgt voor een ingewikkelde uitdaging als we terugkeren naar kantoor. ‘Op grote schaal hybride werken is ongekend en kan normen, die al decennia geaccepteerd zijn, op de proef stellen. Managers weten nog lang niet hoe hybride werken gaat werken.’
Er zijn veel vragen te beantwoorden. Hoeveel dagen op kantoor werken het beste is, ligt waarschijnlijk het meest voor de hand. Maar is dat wel de vraag die we ons als eerste moeten stellen? Of is het een van de andere vele vragen, zoals:
Met de terugkeer naar kantoor moeten we er rekening mee houden dat we de antwoorden nog niet hebben. Beleid, praktijk, werknormen, technologie en meer zullen moeten veranderen en evolueren terwijl we testen en leren. Na de pandemie begint er een nieuw en moeilijk traject.
Dus wat moeten werkgevers doen om weer verbinding te maken met hun medewerkers bij de terugkeer naar kantoor? McKinsey stelt drie acties voor.
Lees ook: Hybride werken: 5 risico’s om rekening mee te houden
McKinsey concludeert dat managers ervoor moeten kiezen om deze unieke kans op verandering aan te grijpen. Ze moeten met hun mensen samenwerken – nauw en transparant, met nieuwsgierigheid, respect en de bereidheid om samen te leren in plaats van te verplichten – om een nieuwe en betere manier van werken te ontdekken.