Rising Star Jonne Tuijn

'FM is ruggengraat
van elke organisatie' 

In deze rubriek komt jong FM-talent aan het woord over carrière, ambities en hun ervaringen tot nu toe. Ditmaal is het woord aan Jonne Tuijn (29).

 

Als je jezelf vergelijkt met wie je was toe je startte met je opleiding, wat is er dan veranderd?

In 2017 ben ik afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool (Facility Management) en daarna gelijk aan het werk gegaan binnen het vakgebied. Ik heb ontzettend veel geleerd in mijn eerste opdrachten.

Lees verder 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Jonne Tuijn, facilitair interim- en projectmanager bij Humanagement 

 

 

Ik ben meer gaan luisteren. Waar ik vroeger mijn mening/oordeel snel gevormd had, begeef ik me nu wat vaker op de achtergrond. Problemen aanpakken vanuit meerdere perspectieven leidt vaker tot creatieve oplossingen.

 

Waarom heb je voor Facility Management gekozen?

Ik ben van nature dienstverlenend en proactief ingesteld. Organisaties ondersteuning bieden waardoor de beste resultaten ontstaan, is voor mij de essentie van Facility Management.
De opleiding FM was voor mij daarom een doelbewuste keuze.

Rising Star Jonne Tuijn_719

Ik ben:

Facilitair interim- en projectmanager bij Humanagement. Momenteel ben ik gedetacheerd bij de GGD regio Utrecht in de rollen van teamleider Front Office en projectleider Facilitair.


Mijn werk bestaat uit:

Bewegen in dynamische omgevingen, mensen in hun kracht zetten zodat de juiste dingen worden gedaan, snel schakelen én knopen doorhakken.

Wat is voor jou in je werk in de huidige coronatijd de grootste uitdaging?

Verbinding maken/houden met collega’s en klanten. Volgens mij is iedereen erachter gekomen dat verbinding maken en houden online toch minder oprecht is dan wanneer je elkaar in het echt spreekt. Ik ben echt een gevoelsmens en wil graag aan mijn gesprekspartner kunnen merken hoe hij of zij zich voelt.


Rising Star Jonne Tuijn_720

Zie voor andere Rising Stars 
de website van Facto


Belangrijkste FM-trend?

We komen (gelukkig) langzamerhand uit een turbulente periode waar radicale veranderingen op het gebied van bijvoorbeeld ‘werken’, vaak ongevraagd doorgevoerd zijn.

 

Facility Managers moeten wat mij betreft nóg wendbaarder zijn om blijvend passende dienstverlening te kunnen bieden die voldoen in de behoeften van morgen. Waar vroeger de focus lag op kostenbesparing, zijn de meer zachtere thema’s als vitaliteit, werkgeluk en circulariteit nu heel belangrijk. Dit vraagt om een andere vorm van sensitiviteit van Facility Managers.

De meer zachtere thema’s als vitaliteit, werkgeluk en circulariteit zijn nu heel belangrijk’

Over 5 jaar ben ik…

Een ervaren interimmanager met de skills om blijvend professioneel te organiseren, circulair te faciliteren en doelgericht te ontwikkelen.


Grootste verbazing tot nu toe?

Soms voel ik nog in zekere mate dat ons vakgebied ondergewaardeerd wordt en enkel als ‘kostenpost’ wordt beschouwd.
Ik geloof er sterk in dat Facility Management de ruggengraat is van elke organisatie, en dat er zonder professionele uitvoering van FM geen enkele organisatie is die uitvoering kan geven aan de bedrijfsvoering.
Uiteraard is het aan mij (en natuurlijk aan alle vakgenoten), om dit statement dagelijks uit te dragen door zichtbaar te zijn en blijven.


Grootste succes tot nu toe?

Het adviseren en implementeren van een nieuw organisatiemodel voor het beheren van facilitaire en technische diensten binnen een gemeente in de Randstad. Binnen dit project heb ik bij veel betrokkenen enorm moeten lobbyen en draagvlak moeten creëren om de plannen te realiseren. Het was enorm gaaf om te zien hoe iets vanaf papier werkelijkheid wordt!

Facility Managers moeten wat mij betreft nóg wendbaarder zijn’

Wie is jouw grootste inspiratiebron en waarom?

Niet zozeer een specifiek persoon, maar wél mensen die een bepaalde lange termijnvisie kunnen omzetten in concrete en realistische doelstellingen én dit ook echt vertalen in resultaten.
Ik merk vaak in organisaties dat het bij het ‘verhaal’ blijft, terwijl ik dan denk ‘wat een geweldige initiatieven, doe er eens iets mee!’

 

Wat zou je graag beter kunnen?

Beter inschatten wanneer iets ‘goed genoeg’ is. Soms kan ik de neiging hebben om te streven naar die 10 terwijl een klant al tevreden is met een 7.


Welk managementboek raad je aan en waarom?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen fan ben van managementboeken. Ik lees nu ‘A Promised Land’, de biografie van oud-president Barack Obama. Een prachtig boek over zijn manier van leiderschap, waar ik veel uit kan halen.




Spotlight Mark Mobach

Rising Star Jonne Tuijn

13/16
Loading ...